CAS K25 LIAZ

Dne 20. května 2019 byla naší jednotce předána cisternová automobilová stříkačka, která nahradila již dosluhující Avii. Vozidlo bylo financováno především z rozpočtu města Orlová. Vozidlo bylo odkoupeno od města Bohumín, kde sloužilo u jednotky dobrovolných hasičů Bohumín-Záblatí.
Cisternová automobilová stříkačka K25 - L1AZ 101.860 je určena k přepravě úplného požárního družstva 1 + 5 s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou z vlastní nádrže nebo jiných zdrojů hasicích látek. Její rozsáhlé příslušenství umožňuje provedení nejjednoduššího zásahu ručním hasicím přístrojem až technicky náročný a komplikovaný požární zásah nízkým případně vysokým tlakem vody. CAS K25 je konstrukčně upravena tak, aby bylo možné provést zásah i ve ztížených klimatických podmínkách. Provozní schopnost CAS K25 je v rozmezí teplot -15°C až +35°C.

Vůz je postaven na podvozku LIAZ ve variantě 101.860. Automobil má pohon všech kol (4x4) s možností uzavření diferenciálu a s vypínatelným předním náhonem. Pohon zajišťuje vznětový, čtyřdobý, motor MŠ 637 přeplňovaný turbodmychadlem a chlazený kapalinou s výkonem 189 KW a objemem motoru 11 781 ccm. Cisterna disponuje i manuální pěti-stupňovou převodovkou (10 rychlostních stupňů vpřed, 2 vzad), která je doplněna rychloběhem. Objem palivové nádrže činí 160 litrů a průměrná spotřeba je okolo 32,2 litrů na 100km. Vozidlo může dosáhnout maximální rychlosti 90 km/h.
Čtyřdveřová kabina určená pro převoz posádky je celokovová a panelová. V kabině jsou uloženy ochranné prostředky pro posádku (dýchací přístroje, hygienické pomůcky, včelařský oblek, reflexní vety, pitný režim, apod.). Kabina je také vybavena digitálním terminálem pro spojení s operačním střediskem nebo s dalšími jednotkami. Pro komunikaci a získání více informací o zásahu, také používáme přenosný výjezdový tablet.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů pro okamžité použití. Náhradní láhve jsou uloženy v nástavbové části.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery, ovládací panel výstražných zařízení a digitální terminál radiostanice. Velitel má v dosahu výjezdový tablet, který umožňuje dostávat vizuální informace o probíhajícím zásahu (trasa na místo události, informace o typu a podtypu události, atd.)
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů. Nástavba uschovává v sobě nádrž na vodu, čerpací zařízení a technické vybavení. Nádrž na hasivo tvoří jeden celek z nerezavějící oceli a do svých útrob pojme až 2 500 litrů vody. Nástavba obsahuje 6 rolet pro uschování technického vybavení (elektrocentrála, motorové pily, ponorné čerpadlo, kalové čerpadlo, atd).

Technické parametry vozidla:
Rozměry vozidla
- Délka: 7 770 mm
- Šířka: 2 500 mm
- Výška při pohotovostní hmotnosti: 3 350 mm
- Světlá výška při celkové hmotnosti: 290 mm
hmotnosti vozidla
- Pohotovostní: 11 890 kg
- Celková: 16 000 kg
Podvozek
- Typ: LIAZ 101.860
- Typ motoru: MŠ 637 vznětový, čtyřdobý
- Výkon motoru: 189 KW
- Objem motoru: 11 781 ccm
- Pohon: 4x4 s možnostií uzavření diferenciálu a s vypínatelným předním náhonem
- Objem palivové nádrže: 160 litrů
- Spotřeba paliva: 32,2 l/100km
- Maximální rychlost vozidla: 90 km/h
Kabina
- Typ: jednoprostorová, skříňová
- Počet míst k sezení: 1 + 5
Nádrže
- Nádrž na vodu: 2 500 l
Čerpací zařízení
- Nízkotlak
- Jmenovitý průtok vody: 2500 l*min-1
- Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
- Maximální tlak: 1,6 MPa
- Maximální sací výška: 7,5 m
- Vysokotlak
- Jmenovitý průtok vody: 1 500 l*min-1
- Jmenovitý tlak: 1,6 MPa
- Maximální tlak: 3,2 MPa
- Nízkotlak
Průtokový naviják
- Průměr hadice: 250 mm
- Délka hadice: 60 m
- Proudnice:
- Jmenovitý průtok: 150 l*min-1
- Jmenovitý tlak: 2,4 MPa
- Maximální tlak: 3 MPa
Další vybavení vozidla
- Osvětlovací stožár
- Elektrocentrála Heron
- Ponorné čerpadlo
- Kalové čerpadlo
- Tažné zařízení
